Voeding

Montignac dieet

Het Montignac dieet was bijzonder populair in de jaren ’90. Het was toen het dieet van de sterren en van vele gewone mensen. Ook in Europa sloeg het Montignac dieet aan. Michel Montignac was een Franse dieetgoeroe die ervan overtuigd was dat voeding moest bestaan uit de juiste combinaties. Volgens het Montignac dieet moet u rekening houden met koolhydraten en hun glycemische index. Dat is de maat voor de snelheid waarmee het bloedglucosegehalte in het bloed stijgt na de consumptie van koolhydraten.
Het Montignac dieet maakt een onderscheid tussen zogenaamde goede en slechte koolhydraten. De goede hebben een glycemische index onder 50, de slechte erboven. Volgens het Montignac dieet vermijdt u ook best om vetten met koolhydraten te combineren.

De voordelen en nadelen van het Montignac dieet

Een voordeel van het Montignac dieet is dat u onbeperkt mag eten. Honger zal u dus zeker niet hebben. Dit zolang er maar geen vetten met koolhydraten worden gecombineerd. Het Montignac dieet is een doeltreffend dieet, dat werd al bewezen, maar het kreeg ook heel wat kritiek te verduren. Het werd namelijk nog niet wetenschappelijk bewezen dat het scheiden van vetten en koolhydraten iets verandert aan het lichaamsgewicht. Een ander nadeel van het Montignac dieet, is dat het geen eenvoudig dieet is. U moet er bij het Montignac dieet altijd goed op letten welke voedingssoorten u met elkaar combineert. Samen eten met het gezin, wordt hierdoor een stuk ingewikkelder.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.